De grønne apostlenes forkynnelse

Verden har rundet seg selv

Jeg må si jeg ikke trodde det var sant da sjefen kom inn å sa at nå hadde bilverkstedene begynt å montere dieselvarmere på elektriske biler. Jeg tror jeg himlet oppgitt med øynene, på måten bare en kvinne kan. Kunne jeg ha gått i dvale i den hutrende vinterkulden, og vi allerede var kommet til 1. April? Neida, vi var fortsatt i Januar og jeg forstod det ikke var en spøk.

Vil vi bli lurt?

Det grønne skiftet er den store snakkisen i det 21. århundre. Vi får skammen trukket nedover hodene våre som latexhansker i altfor liten størrelse. Og kjenner du ikke på skammen, blir du sett på som et utskudd eller høyreekstremist. Ja, det har faktisk gått så langt. Og jeg er lei! Jeg tror mange er lei!

Dette er på ingen måte en proklamasjon om at ikke det finnes forurensning eller at vi mennesker kan bedre vår egen situasjon ved å være mer hygieniske. Skjønt jeg tror vi har begynt i feil ende. Noe vi i vesten ofte gjør fordi vi er kapitalistisk sterke. Vi lager problemer, som ikke alltid er der, fordi vi mennesker klarer ikke å godta at noe er bra over en lengre periode. Vi må ha noe å kjempe for, vi trenger å stå på barrikaden for en idiologi, om den så er funnet opp på et tettskoddet gutterom som lukter krydder.

Nå er det motoriserte kjøretøy vi driver med, så jeg skal holde temaet på det som ligger oss nært.

Den moderne bilindustriens produksjon av elektriske kjøretøy er på ingen måte noen pen industri. Jeg lurer liksom litt på; Hvor på veien fant dagens apostler ut at vi skulle arkivere fakta om produksjonen så dypt inn i en eller annen Franz Jâger-safe, slik at vi trenger diamantbor for å åpne den?

Produksjonen

Det er ingen hemmelighet at startprosseyren ved å hente frem råmaterialer til el-bil ikke helt ville blitt godkjent av dagens HMS-forskrifter. De enormt store batteriene trenger store mengder metaller. Store fjellmasser må sprenges ut for å tilfredsstille etterspørselen.

Mineralene utvinnes i gruver, som gjør store inngripen i naturen, gruveslam og kjemisk forurensning sprer seg som sennepsgass over floraen. Mye avfall lagres i sjøer som har den egenskapen å kunne nøytralise syrer(tynnes ut av bølger og tidevann, ikke dermed sagt alt er sunt), men det som preserveres på land danner svovelsyre, og denne sniker seg rundt som en lumskt teppe hvor arbeiderene gjør sin plikt. Når enorme mengder stenmasser er samlet, anrikes de ved forskjellige separasjonsprosesser før det ender i metaller og legeringer. Det er også nesten umulig å se for seg energiforbruket som går med i denne prosessen. Her er det garantert ikke ´miljøvennlige´ el-kjøretøy som frakter stenmassene fra A til Å. Kynisk nok sørger dette for at griseriet i el-bil produksjonen holdes utenfor våre landegrenser. Dvs. Ikke vårt problem! *himler med øynene*

Og så blir metallene fraktet til Asiatiske eller Vestlige produksjonsanstalter. Mest sannsynlig fossilt.

Og så skal de jo opp til oss i pottitlandet da, her flyr de jo ikke av seg selv(enda). Så da har vi gedigne containerskip som frakter våre grønne fremtid hjem til din garasje. Hvor du har installert el-billader ved garasjedøren, som hundretusen andre, og gjør til at vår strøm blir dyrere. Og hva tror du skjer med svevestøv når en bil på 2 tonn fyker(ja, fyker, for gasspedalen er jo nesten som å dra spaken i et jetfly)rundt på E18? Det skaper dårligere luft, noe som allerede er en utfordring i storbyene, og en enorm slitasje på veinettet. Dette har jeg aldri hørt noen av forkjemperne for grønt skifte omtale.

Og så til kondemneringen av bilene. Det er jo et eget kapittel for seg selv. 800 kg. med batteripakker skal sorteres/gjenvinnes/lagres/kastes? Ja, jeg må innrømme at jeg ikke vet hva som er fremtidsplanen her. Vi får nesten avskoge noen mål i Jondalen for å få plass til alle batteripakkene. Skjønt da kommer vel mdg på banen å bruser med fjøra, selv om de har ´avskoget´ hele Oslo, for å lage sykkelveier.

Min mening, og det er ikke dermed sagt at den er korrekt, er at dette miljøtiltaket som er basert på idealisme og gode intensjoner, ikke er så flott som ´alle´ vil ha det til. Vi virker til å lukke øynene for det vi ikke kan se. Og jeg kan garantere at årsaken til at så mange kjører el-bil er redusering i diverse avgifter. Ola Dunk elsker å spare penger. Bare se de som går mann av huse når det er 10-kroners market på Meny.

Min mening er at vi kan med fordel begynne helt andre steder for å gjøre verden til et bedre sted. Først kan du sette pris på at du bor i Norge. Vi har et demokrati og fellesgoder ikke så mange andre kan stille med. For å fokusere på dagens politikere ønsker, en renere verden; Slutt å forsøple! Du er ikke kul når du kaster sneipen ut av bilvinduet eller legger igjen avfall i naturen. Smil til din sidemann, kanskje han trenger det. Og praktiser solidaritet. Og sett pris på det fine i livet, om det så er ros fra en kollega eller fyr i peisen i denne kulden som har bredt seg over landet de siste dagene.



Og for Guds skyld, ikke kjøp el-bil. Da trenger du nemlig dieselvarmer for å få startet.


(Denne teksten er skrevet med tidvis satire, for å unngå søksmål)