Ofte stilte spørsmål

  • For oss som primært selger europeiske (kall det gjerne kortreiste) produkter og som alltid har gjort det, så kan vi og kanskje også noen og enhver lure på hvordan produkter som dette kan bli billigere ved å kjøpe disse fra andre kontinenter, enten det skjer via Ebay eller andre kanaler. Uansett – for de som velger å «spare» noen kroner ved å kjøpe langreist ligger samtidig en viss risiko i dette. Vi velger å forsyne primært norske forhandlere med produktene vi representerer, og vi er som oftest direkte tilknyttet produsenter og tilbyr garantier og tryggheten av nettopp det. Samtidig er vi nødt til å si nei til support av «våre» produkter som finner veien inn til vårt salgsdistrikt (Norge/Skandinavia) som ikke er solgt via våre kanaler. Hvorfor ligger vel i kortene, vi må prioritere våre kunder, det er hva de betaler for. Håper for alles forståelse for dette.

  • Her er vi inne på et stadig voksende problem. De fleste av oss får med seg at vi lever i en verden hvor falske nyheter og produkter florerer. Så også i våre bransjer. Vi ser daglige eksempler på produkter som tilsynelatende er «originale» i sin utførelse og innpakning. Vi kan ikke få sagt det nok ganger, men dette kan være en svært farlig vei å gå. Bremser som svikter. Dekk som eksploderer. Kulelagre som går i oppløsning. Profesjonelle løftebord hvor hydraulikken svikter. Eller noe mindre farlig men desto mer frustrerende er det å se dårlige kopierte «karbon» enderør med Akrapovic logo. Det finnes alltid bakmenn (hen) som ser muligheter av lettjente penger ved å kopiere til svært lave kostnader. Ingen av oss vil en gang tenke tanken hvordan disse produktene har fått sin eksistens. Vi siterer derfor en velkjent leveregel; virker det for godt til å være sant så er det som oftest nettopp det.

  • Verden blir stadig mindre. Og produktene finner veier gjennom stadig flere kanaler. For vår del er vi primært importør/distributør for det vi kaller ettermarkedet, mao. det som ikke har med originalmontering å gjøre. Eksempler på det er mange, typisk er Akrapovic eksos som stadig vokser ved å være direkte leverandør av originalutstyr til aktører som BMW, Yamaha og VW for å nevne noen. Ofte identiske produkter med hva vi leverer, men kanskje med noe annerledes utforming av logo. Og med akkurat de samme garantier, og dermed trygghet for den som kjøper. Vi ønsker å tilby service (deler) for produktene vi selger, og gjennom våre forhandlere vil du som kunde få assistanse. Men vi kan ikke være teknisk support for produkter som er kjøpt gjennom andre kanaler, enten det er gjennom kjøretøyleverandører eller gråimportert fra utlandet. Våre kunder betaler for vår service, så enkelt kan det sies.

  • Vi er som flere sikkert er kjent med nokså betydelig leverandør av eksos til ulike typer kjøretøy. Det kommer daglig inn spørsmål rundt dette, ikke bare forespørsler rundt bestillinger, men i langt større grad spørsmål relatert til lyd, utslipp, godkjenninger, lydreduserende innsatser, støykrav, trackdays og så videre. Her skal vi kort forsøke å gi noen retningsgivende råd og tips. Som eksempel; db-killere (lydreduserende innsatser) til eksos. Til våre produsenters anlegg utvikles det et hundretalls ulike innsatser, spesielt utviklet for de enkelte anlegg, og vi kan ikke levere slike produkter som «universale» fordi det ikke eksisterer. Kan kanskje oppfattes som underlig for enkelte, men ved nærmere ettertanke kan nok de fleste forstå sammenhengen. Gjør det enkelt for deg selv; let opp aktuelt anlegg på produsentens hjemmesider og finn reservedeler – der opplyses aktuelle innsatser – når de finnes.

  • Vi har helt fra starten vært opptatt av å holde et internasjonalt prisnivå. Og i all beskjedenhet har vi i stor utstrekning lykkes med det, på tross av svært høyt norsk kostnadsnivå. Kompetanse og servicegrad har også en kostnad, uten at vi vil kompromisse på det.

  • Primært snakker vi utstyr/deler til motorsykkel og tilsvarende for bil, og ikke minst utstyr relatert til verkstedbruk/industri. Med fokus på kvalitet, holdbarhet og funksjonalitet.

    Vi vil komme med en kort forklaring, samtidig en henstilling til alle som er involvert i omsetning av våre produkter. Vi selger hardware til proffmarkedet, og enten det dreier seg om elektronikk eller mekaniske produkter så vil det stille krav til kjøpers kompetanse for montering og bruk. Dette er ikke noe som inngår i kjøpesummen, i så tilfelle vil det kun være helt unntaksvis. Kursing og opplæring har vesentlig betydning for å holde seg oppdatert, det gjelder innenfor alle fag. Vi tilbyr konsulentbistand, eller vi avholder kursing etter avtale. Montering/justering av produkter som bremser kreves utført av kvalifisert og autorisere mekanikere.

  • Variasjon i forhold til årstider, type produkt, relative antall, normalt lagerførte produkter osv. Dette angis nærmere i nettbutikken. Under korona-pandemien kan dette avvike.

  • Flere av våre produsenter utvikler sine produkter for racing, som igjen finner veien til det vi kan kalle normalt bruk. Vi gjør avtaler med team/førere. Ta kontakt

  • Produktkataloger finnes øverst på siden under «Kundesenter», hvor vi har delt inn katalogene under BIL, MOTORSYKKEL, RACING og VERKSTED produkter. Her kan du se leverandørenes kataloger, hvor de fleste produkter er søkbare i nettbutikken ved å benytte leverandørenes varenummer.

    I nettbutikken kan det søkes ved å benytte merke/modellsøk som er under stadig oppdatering, eller ved å navigere via toppmenyen og de kategorier som finnes der. Frisøk kan også benyttes.

    Enkelte produkter er mer utfordrende å søke. For Puig med sitt enorme utvalg anbefaler vi å søke opp sykkel/deler via produsentens hjemmeside, for deretter å søke opp delen i vår nettbutikk. Felger er lagt ut med universale varenummer, ta kontakt for ditt kjøretøy, det samme gjelder Brembo HPK deler for bil inntil videre.

  • Db-killer til eksos. Spesifikke innsatser passer spesifikke lyddempere. Dette styres av mål/vinkel/lenge/festeanordning på selve innsatsen, men det kan også være tema om lyddemperen faktisk er forberedt for dette. Forslag; søk opp aktuell eksos til din MC på produsentenes hjemmesider noter aktuelt varenummer som kan søkes opp på vår nettbutikk.

  • Se forhandleroversikt under «Kundesenter» i toppmenyen

  • Se våre betingelser.